Změny v pojištění: Co nás čeká v roce 2024

1) Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla
Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je nezbytnou součástí vlastnictví a provozování motorových vozidel. Toto pojištění slouží k ochraně proti finančním následkům, které mohou vzniknout v důsledku škod způsobených třetím osobám při používání vozidla. Zásadní změna, která byla nedávno zavedena, přesouvá povinnost sjednat toto pojištění z vlastníka vozidla na jeho provozovatele. Tento krok klade důraz na fakt, že odpovědnost neleží pouze na majiteli vozidla, ale na každém, kdo vozidlo skutečně používá.
- Rozsah pojištění
Rozsah pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je poměrně široký. Pokrývá škody způsobené třetím osobám, ať už se jedná o škody na majetku, tělesná zranění či dokonce smrt. Důležité je, že tato ochrana platí nejen při aktivním používání vozidla, ale i v případě, že vozidlo stojí a způsobí nehodu, například v důsledku technické závady. - Územní platnost pojištění
Základní územní platnost tohoto pojištění pokrývá celé území Evropské unie (EU) a Evropského hospodářského prostoru (EHP). Toto rozšíření znamená, že vozidlo je pojištěno a jeho provozovatel je chráněn proti finančním následků
2) Způsob prokazování platnosti sjednaného pojištění
K provozu vozidla registrovaného v ČR již nebude zapotřebí mít u sebe na území ČR Zelenou kartu. Plně funkční zavedení online evidence se očekává po 1. 10. 2024.
3) Omezení dosavadních výluk
Změna spočívá v tom, že nyní může být náhrada poskytnuta i řidiči vozidla za škodu, kterou utrpěl v důsledku provozu svého vozidla, pokud za okolnosti vedoucí k škodě nemůže být řidič považován. Dále rozšiřuje pokrytí na škodu způsobenou na věcech osob blízkých, které měly tyto věci na sobě nebo u sebe. Nicméně, zůstavá vyloučena náhrada za škodu na věcech, které byly přepravovány ve vozidle. Tyto změny mohou být reakcí na potřebu lépe chránit poškozené osoby a jejich majetek v rámci dopravních nehod.
4) Sjednání pojištění
Povinnost sjednat povinné ručení se rozšiřuje na nové druhy vozidel. Tuto změnu pocítí uživatelé vozidel poháněných výhradně mechanickým pohonem, jako jsou elektrokoloběžky, osobní přepravníky nebo zahradní traktory. Týká se to vozidel, která mají maximální konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h nebo jejichž provozní hmotnost přesahuje 25 kg a současně mají konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h. Tento krok je reakcí na rostoucí počet těchto vozidel a s tím spojené riziko nehod, což vyvolalo potřebu zahrnout je do systému povinného ručení, aby byla zajištěna ochrana všech účastníků silničního provozu.